SLOVO V OBRAZE (12) NANEBOVSTÚPENIE PÁNA
V Biblii, obraze a poézii
Kniha proroka Zachariáša 14, 4-5
Nohami v ten deň zastane na Olivovej hore, ktorá leží pri Jeruzaleme na východ, a Olivová hora sa rozštiepi na polovice smerom východo-západným na veľmi veľkú dolinu. Polovica hory sa posunie na sever a polovica na juh. Vtedy budete utekať do údolia mojich vrchov, lebo údolie medzi vrchmi bude siahať až k Asalu. Budete bežať, ako ste bežali pred zemetrasením v dňoch júdskeho kráľa Oziáša. Vtedy príde Pán, môj Boh, a všetci jeho svätí s ním.
Komentár:
Udalosť nanebovstúptenia Pána sa zvykne stvárňovať a zvykne sa ukázať ako jav, kde Ježiš akoby odchádza fyzicky nejak vyššie, pár metrov, pár sto metrov nad ľudí a oni naňho pozerajú možno so smútkom, možno s nostalgiou -už odchádza niečo, čo sa nikdy nevráti. Nanebovsúpenie ale nie je nejakou spomienkou na nejaký okamih, že Ježiš odišiel a my si to raz za rok pri sviatku nanebovstúpenia pripomenieme, ale je to skôr možnosť znova v čase vstúpiť do toho zvláštneho mystéria, tajomstva – akým vlastne Ježiš ostáva prítomným uprostred nás, keď ho už nemôžeme vidieť? Obraz nám ukazuje, že nanebovstúpenie Pána môžeme vnímať aj ináč ako len cez vzdialenosť Ježiša a pozerajúcich sa učeníkov s pocitom nostalgie alebo zo smútkom, alebo s otáznikom – čo s nami teraz bude? Skôr sa sústreďujeme nie na to, že Ježiš vstúpil kdesi – odišiel do neba, ale on vlastne vstúpil „do“ neba. To znamená, že vstúpil hlbšie do toho spoločenstva učeníkov. A my to hlbšie aj veľmi zreteľne vždy slávime, keď slávime Eucharistiu. Preto na tomto obraze namiesto Ježiša a namiesto nejakého spoločenstva učeníkov sme vybrali pohľad na oltár z hornej strany v našom kláštore na Sampore, ktorý má štvorcový tvar. A skutočnosť, ktorú si pripomíname pri nanebovstúpení Pána, je to – akým spôsobom Ježiš vstúpil vlastne hlbšie do prítomnosti svojich učeníkov. A je to okamih Eucharistie. Preto je táto slza, sklo, akoby znova s takým drobnohľadom do toho, kde toho Ježiša nachádzame v živote. My ho nachádzame vždy tam, kde ho spoločne slávime. Aj v Eucharistii. (o. Jozef, OSB)
Medzi nebom a zemou
Vystúpil si k Otcovi,
nás si neopustil...
Nebo sa sklonilo k zemi,
zem si pritiahol k nebu...
Neodišiel si...!
Všadeprítomný predsa
nemôže nebyť...
...môžem len nevidieť!
...máš pre mňa dar -
„reservé“ v nebi,
prekvapenie väčšie
než moje túžby a sny!
Božie objatie naveky,
bez sĺz a rán...,
bez strachu, že sa skončí
večné prebývanie
...s Láskou!
Už teraz čakáš na mňa
a zasievaš nebo
do zeme môjho srdca
v malom Chlebe,
čo spája v jedno
Boha a človeka,
Teba a mňa...
Oltár vonia nebom,
zastavuje sa čas a v tom
nevysloviteľnom „teraz“
nebo klíči v nás...
(Lucia, OSsR)
Mohlo by vás zaujímať:
TRNAVSKÁ NOVÉNA
TRNAVSKÁ NOVÉNA 2024
Kazateľ: Mons. Ján Orosch, trnavský arcibiskup
TRNAVSKÁ NOVÉNA
TRNAVSKÁ NOVÉNA 2024
kazateľ: J. Em. kardinál Mons. Péter Erdő, arcibiskup metropolita arcidiecézy ostrihomskej - budapeštianskej
TRNAVSKÁ NOVÉNA
TRNAVSKÁ NOVÉNA 2024
Kazateľ: Mons. Josef Nuzík, olomoucký arcibiskup a metropolita moravský
TRNAVSKÁ NOVÉNA
TRNAVSKÁ NOVÉNA 2024
Kazateľ: J. E. Mons. Jozef Haľko, pomocný biskup a generálny vikár Bratislavskej arcidiecézy
TRNAVSKÁ NOVÉNA
TRNAVSKÁ NOVÉNA 2024
Kazateľ: vladyka Jonáš Jozef MAXIM, prešovský arcibiskup metropolita.