SLOVO V OBRAZE (3) BOŽIA MILOSŤ
Božia milosť v Biblii, obraze a poézii
Evanjelium podľa Jána 4, 11-15
Žena mu povedala: „Pane, ani vedro nemáš a studňa je hlboká. Odkiaľ máš teda živú vodu? Si azda väčší ako náš otec Jakub, ktorý nám dal túto studňu a pil z nej on sám i jeho synovia a jeho stáda?“ Ježiš jej odvetil: „Každý, kto pije túto vodu, bude znova smädný. Ale kto sa napije z vody, ktorú mu ja dám, nebude žízniť naveky. A voda, ktorú mu dám, stane sa v ňom prameňom vody prúdiacej do večného života.“ Žena mu vravela: „Pane, daj mi takej vody, aby som už nebola smädná a nemusela sem chodiť čerpať!“
Komentár:
Po čom človek dnes najviac túži? Možno zrealizovať sa, dosiahnuť svoje sny, uskutočniť to, čo mu iní dali ako hlavný zmysel života, alebo si ho tvoríme sami. Pri ochote dosahovať splnenie svojej túžby a svojho očakávania zabúdame na to, že je tu nielen očakávanie príjmu ale aj potreba výdaju. Ja musím niečo odovzdať a musím sa doslova vyprázdniť aby to prázdni, ktoré zažívame v svojich túžbach, mohol Boh naplniť. A paradoxom kresťanstva je, že to, čo môžem Bohu dať, nie je výsledok môjho života – splnené túžby alebo moje schopnosti. Práve naopak, to, čo mu odovzdávam, je hriech, slabosť, zlyhanie, krehkosť... Paradoxne Boh sa napije mojej hriešnosti a ja sa napijem Jeho odpustenia. To je skutočný výdaj a príjem, ktorý z kresťana robí radostného človeka. Samotný obraz navodzuje situáciu tepla, horúčosti a zároveň smädu. Ľudstvo je zastúpené postavou ženy pri napájadle, ktorá vyčkáva zaujímavým spôsobom – tak, že počúva, pretože napájadlo má tvar ľudského ucha. Čaká, kedy sa bude môcť napiť svojho Ženícha. Znova ako je to pri meditácii, nemusíme si Ho predstavovať ako konkrétnu postavu, či v rôznych symboloch, ale skôr v „skratke“, ktorou je abstrakcia. Tu je abstrakcia o Bohu znázornená korporálom používaným pri sv. omši, na ktorý kladieme Telo a Krv Ježiša Krista v miske a kalichu. V celej scéne dominuje opäť krv, ktorá nám naznačuje tri postavy – Otec, Syn a Duch Svätý. Nemusíme vôbec vedieť, ktorá z nich je ktorá. Úplným centrom Boha je zvláštny detail rany z boku Ježiša Krista, ktorý je uprostred a spája všetky tri osoby. V túžbe naplniť svoj život stretávam skúsenosť so všetkým, čo obsahuje Boh – ako Otec, Syn cez utrpenie a Duch cez posilu v tom všetkom. (o. Jozef, OSB)
Všetko je milosť...
Vyprahnutá púšť
vyschnutá studňa
páľava poludnia
duša a Boh...
maličká ovečka
započúvaná
do krokov Pastiera,
čo za ňu život dal...
V rúchu nevesty
vyčkáva Ženícha
čo roztrhol srdce,
lásku rozlial...
Smäd Boha...
Smäd človeka...
Všetko je milosť!
Všetko je dar!
Kvet na púšti
žblnkot vody
oblak na oblohe
živý Boh v nás!
...túžba je piesňou
mojej duše
smädnej po Tebe,
moje všetko!
(Lucia, OSsR)
Texty básní a komentárov sú určené pre vnútornú potrebu osobnej modlitby, alebo meditácie divákov. Sú chránené autorskými právami. Ich verejné a printové používanie nie je dovolené bez súhlasu autorov. V prípade záujmu o akékoľvek verejné využitie textov kontaktujte benediktínov na Sampore: jozef@benediktini.sk
Mohlo by vás zaujímať:
TRNAVSKÁ NOVÉNA
TRNAVSKÁ NOVÉNA 2024
Kazateľ: Mons. Ján Orosch, trnavský arcibiskup
TRNAVSKÁ NOVÉNA
TRNAVSKÁ NOVÉNA 2024
Kazateľ: J. E. Mons. Jozef Haľko, pomocný biskup a generálny vikár Bratislavskej arcidiecézy
TRNAVSKÁ NOVÉNA
TRNAVSKÁ NOVÉNA 2024
Kazateľ: vladyka Jonáš Jozef MAXIM, prešovský arcibiskup metropolita.
TRNAVSKÁ NOVÉNA
TRNAVSKÁ NOVÉNA 2024
kazateľ: J. Em. kardinál Mons. Péter Erdő, arcibiskup metropolita arcidiecézy ostrihomskej - budapeštianskej
TRNAVSKÁ NOVÉNA
TRNAVSKÁ NOVÉNA 2024
Kazateľ: Mons. Josef Nuzík, olomoucký arcibiskup a metropolita moravský