SLOVO V OBRAZE (7) ZMŔTVYCHVSTANIE
Evanjelium podľa Jána 20, 16-18
Ježiš ju oslovil: „Mária!“ Ona sa obrátila a po hebrejsky mu povedala: „Rabbuni,“ čo znamená Učiteľ. Ježiš jej povedal: „Už ma nedrž, veď som ešte nevystúpil k Otcovi; ale choď k mojim bratom a povedz im: Vystupujem k môjmu Otcovi a vášmu Otcovi, k môjmu Bohu a vášmu Bohu.“ Mária Magdaléna išla a zvestovala učeníkom: „Videla som Pána,“ a že jej toto povedal.
Komentár:
Mária Magdaléna ako hriešnica je pre nás veľkým svetlom v pochopení, čím je vlastne zmŕtvychvstanie. Pretože ona ako prvá mohla povedať: „Videla som Pána.“ Tento moment je momentom tajomstva a zároveň aj odpovede pre veriaceho človeka. Lebo ak nevidím Pána, nemám čomu veriť. Na našom obraze vidíme, že ide o dialóg Zmŕtvychvstalého s ľuďmi, ktorých Ježiš svojím zmŕtvychvstaním vyvádza z podzemia. Vieme, že podľa východnej tradície Cirkvi ale aj západnej, prvými ľuďmi, ktorých Ježiš vyvádza zo záhrobia sú Adam a Eva, pretože sú to hriešnici. Prvá osoba, ktorá vidí Ježiša a môže povedať: „Videla som Pána!“ je práve hriešnica. Podľa tradície tá najväčšia – hriešnica Magdaléna. Práve v tomto obraze vidíme, že to prvé, čo Ježiš rieši v našom živote je, že nás povoláva z hriechu. Ešte ho z nás nesníma, ale už nás oslobodzuje. Veľmi krásny je dialóg rúk Adama, ktorý s veľkou nádejou vystiera náruč k Ježišovi. Je tu zaujímavé gesto Magdalény a zároveň aj Evy, ktorá v geste pokory má hlavu ponorenú do dlaní. Ale rovnako táto dynamika obrazu ukazuje, že Ježiš je tým Pánom a dôvodom, ktorým ľudia vychádzajú k nemu. V ľavej ruke drží zvitok Nového zákona. Zaujímavosťou na tomto stvárnení je kríž, obkolesený keltským kruhom, ktorý je v keltskej symbolike kríža veľmi zrejmý. Zmŕtvychvstaním sa ešte všetko nekončí, ešte sa dielo spásy nedokončilo, lebo ešte nenastal Ježišov druhý slávny príchod – parúzii na konci sveta. Preto je tento keltský kríž z jednej strany otvorený a celá tá dynamika zo šeolu, zo záhrobia vedie cez Krista, opäť cez skúsenosť osobného kríža v ľudskom živote nie k utrpeniu ale k večnosti. (o. Jozef, OSB)
Vzkriesenie...
Otec už čaká...
že v Tvojom kríži
každá naša križovatka
naberie kurz vzkriesenia...
Moc Tvojho víťazstva
získava odpoveď
na otázku Otca:
„Adam, kde si?“
...opúšťa podsvetie
uchvátený Životom
podobný Tomášovi,
čo sa chcel dotknúť
tajomstva Tvojich rán,
prelievajúcej sa lásky,
daru vykúpenia...
...on nebol neveriaci!
„Poď, Eva, neboj sa!
Ovocie tohto stromu
Boh dáva pre Teba
v úžasnej hojnosti...
...ešte plačeš?“
Aj Magdaléne slzy
očistili srdce aj zrak
aby uvidela....
...svojho Pána!
v Jeho triumfe vykúpaná,
hnaná láskou a túžbou,
apoštolka nedeľného rána...
Smiem sa ponoriť
s nádejou Evy a Adama,
so srdcom Tomáša,
slzami Magdalény...
...do tajomstva
vzkriesenia,
do zázraku
tretieho dňa?
(Lucia, OSsR)
Mohlo by vás zaujímať:
TRNAVSKÁ NOVÉNA
TRNAVSKÁ NOVÉNA 2024
Kazateľ: vladyka Jonáš Jozef MAXIM, prešovský arcibiskup metropolita.
TRNAVSKÁ NOVÉNA
TRNAVSKÁ NOVÉNA 2024
Kazateľ: Mons. Ján Orosch, trnavský arcibiskup
TRNAVSKÁ NOVÉNA
TRNAVSKÁ NOVÉNA 2024
Kazateľ: Mons. Josef Nuzík, olomoucký arcibiskup a metropolita moravský
TRNAVSKÁ NOVÉNA
TRNAVSKÁ NOVÉNA 2024
Kazateľ: J. E. Mons. Jozef Haľko, pomocný biskup a generálny vikár Bratislavskej arcidiecézy
TRNAVSKÁ NOVÉNA
TRNAVSKÁ NOVÉNA 2024
kazateľ: J. Em. kardinál Mons. Péter Erdő, arcibiskup metropolita arcidiecézy ostrihomskej - budapeštianskej